Nowy Newsletter Queris. Zapisz się i dołącz do subskrybentów, żeby rozwijać wiedzę i korzystać ze zniżek dostępnych tylko dla Czytelników.

Nowy Newsletter Queris. Ddołącz do subskrybentów!

Nowy Newsletter Queris.

Mobilne utrzymanie ruchu Queris

W jaki sposób szybciej usuwać awarie? Postaw na mobilne utrzymanie ruchu

Długotrwałe przestoje i przedłużające się naprawy są jednym z czynników, które w największym stopniu negatywnie wpływają na wydajność produkcji i wartość wskaźnika OEE. Bezczynnie stojąca maszyna to niepotrzebny koszt i powód frustracji. Awarie się zdarzają, ale powinny być usuwane szybko i sprawnie. Jak to osiągnąć?

Można wymienić wiele sposobów na to, aby mechanicy szybciej reagowali na zgłoszenia, ale w tym artykule skupimy się przede wszystkim na jednym rozwiązaniu – mobilności.

Smartfony stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności. W praktyce wiele osób nie może sobie wyobrazić nawet jednego dnia bez tego urządzenia. Oczywiście ma to swoje wady i czasami doprowadza do patologii, ale my przyglądamy się pozytywnym aspektom ich użytkowania, bo dzięki smartfonom zyskaliśmy ogromne możliwości usprawniania naszych działań.

Mobilność utrzymania ruchu to standard?

Oczywiście, że tak! Mobilność w utrzymaniu ruchu już od dawna nie jest niczym nowym. Dlaczego mobilność stała się tak istotna? Bo dzięki niej można znacznie skrócić czas wykonywania wielu czynności i przeznaczyć go na efektywniejsze działania. Smartfony są naszą codziennością, więc dlaczego mielibyśmy z nich nie korzystać w naszej pracy (do celów zawodowych)?

Mobilne utrzymanie ruchu skraca czas usuwania awarii

Przyjrzyjmy się temu jak omawiane możliwości przekładają się w praktyce na usuwanie awarii. Zakładając, że firma użytkuje już system CMMS, który jest niezbędny do skorzystania z dobrodziejstw mobilnego UR, można znacznie przyspieszyć naprawy maszyn.

Natychmiastowe zgłoszenia

Pierwszym aspektem wpływającym na pracę mechaników jest szybkość i dokładność zgłoszenia. Operatorzy posiadający smartfony (lub inne urządzenia mobilne) mogą bardzo sprawnie zgłosić awarię podając jak największą liczbę informacji, a nawet dołączając zdjęcie uszkodzenia. Opis objawów, kategoria awarii, czy wizualizacja przestoju pomaga szybciej podejmować odpowiednie decyzje jeszcze przed przybyciem na miejsce zdarzenia. Dzięki temu mechanik podchodzi do maszyny już wstępnie przygotowany na to, co go czeka (jest w stanie od razu wziąć na przykład potrzebne narzędzia).

Swobodna praca w każdym miejscu

Również sama jego praca ulega znacznemu usprawnieniu, gdy może korzystać z systemu CMMSdowolnym miejscu. Będąc przy uszkodzonej maszynie, po dokonaniu oględzin i postawieniu diagnozy, bez odchodzenia może sprawdzić czy w magazynie znajdują się części niezbędne do naprawy oraz jaka jest ich ilość. Oszczędza czas na zbędne wycieczki do magazynu, czy nawet do komputera na warsztacie. Wszystkie informacje pozyskuje natychmiast na miejscu zdarzenia. Wystarczy, że zeskanuje kod kreskowy i od razu ma przegląd całej sytuacji.

Szybsze reakcje na zgłoszenia

Mobilna aplikacja CMMS pozwala również szybciej rozpoczynać realizację zadań. Dzięki widocznej liście wszystkich zgłoszeń każdy mechanik może samodzielnie, bez czekania na dyspozycje, rozpoczynać pracę, która jest do wykonania. Widoczność listy można modyfikować w zależności od stanowiska danej osoby, co dodatkowo przyspiesza wybór zadań. Przykładowo elektrykowi na jego smartfonie możemy wyświetlać tylko awarie z kategorii „elektryczne”, a mechanikowi „mechaniczne”. Dzięki temu pracownicy nie muszą przeglądać wszystkich zgłoszeń, aby wybrać odpowiednie dla siebie. Każde widoczne na jego urządzeniu jest już zgłoszeniem, którym może się zająć. Ponadto na bieżąco aktualizowana lista zgłoszeń chroni przed stratą czasu wynikającą z podjęcia zadania, które wykonuje/wykonał już ktoś inny. Lista zadań jest zawsze aktualna.

Działając w ten sposób niektóre duże zakłady były w stanie zrezygnować z dyspozytora zleceń, który wcześniej rozdzielał zadania między poszczególnymi osobami. Odciążony w ten sposób pracownik miał wreszcie więcej czasu, aby zająć się bardziej pożytecznymi rzeczami na czym zyskał nie tylko on, ale i cały dział utrzymania ruchu.

Większa motywacja

Aplikacja mobilna dla utrzymania ruchu ma jeszcze jedną zaletę wpływającą na przyspieszenie prac. Jest to aspekt motywacyjny. Dzięki temu, że czas każdego rozpoczętego działania jest dokładnie rejestrowany, pracownikom zależy na tym, aby jak najszybciej na nie reagować i jak najszybciej je wykonywać. Jeśli ponadto dany zakład posiada system MES, czas można rejestrować już od momentu zatrzymania maszyny, a nie tylko od zgłoszenia awarii.

Czy smartfony w utrzymaniu ruchu to konieczność?

Wykorzystanie mobilności w utrzymaniu ruchu wpływa nie tylko na szybkość usuwania awarii. Wystarczy wspomnieć, ze dzięki smartfonom możemy dokładniej rejestrować zdarzenia (zdjęcia, kody kreskowe), szybciej pozyskiwać informacje, czy sprawniej komunikować się wewnątrz działu. Poprawie ulega jeszcze więcej elementów, o których opowiadamy na naszych spotkaniach w zakładzie referencyjnym (jeśli jesteś zainteresowany, napisz do nas w tej sprawie). Jeśli myślisz o tym, żeby Twój dział utrzymania ruchu naprawdę generował coraz lepsze wyniki, to koniecznie weź pod uwagę wykorzystanie urządzeń przenośnych. Sam komputer może już nie wystarczyć.

Opublikowano

Ostatnia aktualizacja

Przeczytaj więcej aktualności

Nowy newsletter Queris

Dołącz, a dowiesz się jak optymalizować produkcję i otrzymasz zniżki dostępne wyłącznie dla subskrybentów.

Co otrzymasz?

Zapisz się i korzystaj! Bezpłatnie. Bez zobowiązań.

Newsletter wysyłamy tylko na adresy w domenach firmowych.